همایش ملی "پیشگیری از آسیب های روانی-اجتماعی-فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی" برگزار شد
09 خرداد 1402

 

همایش ملی پیشگیری از آسیب های روانی-اجتماعی-فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی، با حضور صدها شرکت  کننده از دانشگاهها و نهاد های مختلف، روز سه شنبه، 9 خرداد، در آمفی تئاتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید. این محفل علمی، از راس ساعت 7:30 با تلاوت قرآن کریم، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و سرود دانشگاه علامه طباطبائی آغاز شد. پس از آن، در افتتاحیه مراسم، مقامات و مسئولانی همچون دکتر عبدالله معتمدی، ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر سید علیرضا مرندی، ریاست محترم فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، دکتر حسن ابوالقاسمی، ریاست محترم دانشگاه بقیه الله الاعظم(عج)،  و  دکتر ابوالقاسم عیسی مراد، دبیر محترم علمی همایش،  پشت تریبون آمدند و نکات  کلیدی و مهمی را پیرامون اهمیت سلامت معنوی و ضرورت نهادینه­  سازی آن در نظام آموزشی کشور،  بیان داشتند.

 

پنل اول، با عنوان "پیشگیری از آسیب­ های نوپدید و مجازی با تمرکز بر سلامت معنوی"، به دبیری دکتر علی فتحی آشتیانی، استاد تمام روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم(عج) و سخنرانی کلیدی دکتر علی اصغر کیا، رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی  و دکتر مرتضی منطقی، استاد تمام روانشناسی دانشگاه خوارزمی، برگزار شد. سخنرانان کلیدی این نشست، مبتنی بر پژوهش هایی که صورت داده بودند و داده­ های حاصل شده، به بررسی آسیب­ های نوپدید و مجازی و نسبت آنها با سلامت معنوی پرداختند. پس از بیانات سخنرانان کلیدی نشست، اعضای پنل، در فضایی پویا به پرسش­ها و دغدغه­ های افراد حاضر در همایش، پاسخ دادند. 

 

پنل دوم نیز با عنوان "پیشگیری از آسیب ­های ازدواج و خانواده با تمرکز بر سلامت معنوی"، به دبیری دکتر فرامرز سهرابی، استاد تمام دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و سخنرانی کلیدی دکتر محمود گلزاری، استاد پیشکسوت روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون سابق وزیر ورزش و جوانان و دکتر مسعود جان بزرگی، استاد تمام روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد. دکتر گلزاری، با استناداتی دقیق به منابع روز علمی دنیا و همچنین تجارب بالینی ارزنده خود، به آسیب های ازدواج و خانواده در فضای کنونی جامعه ما پرداختند. پس از آن هم نوبت به دکتر مسعود جان بزرگی رسید که با تاکید بر رویکرد چند بعدی معنوی و خداسو که از دستاوردهای بزرگ فعالیت علمی ایشان در طول این سالیان می­ باشد، به بررسی آسیب­ های ازدواج و خانواده پرداختند و پیشنهادات و راهکارهایی را نیز برای آنها ارائه دادند. پس از بیانات سخنرانان کلیدی، اعضای نشست، در جوی پرشور و حرارت، پای پرسش­ها، انتقادات و درد دل­ های حاضرین همایش نشستند و با شکیبایی، تواضع و اخلاصی مثال زدنی، نظرات عالمانه خودشان را در پاسخ به مسائل مطرح شده، اظهار داشتند.

 

پنل سوم، پس از اقامه نماز و ناهار، در سالن آمفی تئاتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد. دبیر این پنل، دکتر محمدعلی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران بودند. سخنرانان کلیدی نشست، دکتر محمدرضا فلسفی­ نژاد، استاد تمام روانسنجی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر مهدی عباس زاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بودند. این اساتید، بر اساس نتایجی که از سالها فعالیت در حوزه روش شناسی به دست آورده بودند، مباحث جالب توجهی را پیرامون اهمیت روش، روش­ شناسی متناسب با سلامت معنوی، نوآوری­ های روش­ شناختی،... مطرح کردند. پس از آن، اعضای نشست، هر یک، در حوزه ­های تخصص خود، به پرسش­ها و ابهامات حضار، پیرامون روش­ شناسی، پاسخ دادند.

 

پنل چهارم، با عنوان "پیشگیری از آسیب­ های روانی-اجتماعی-فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی در بستر تحولی"، به دبیری دکتر احمد برجعلی، ریاست محترم دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و سخنرانی کلیدی دکتر حسن ملکی، استاد تمام برنامه ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر سید حسن موسوی چلک، ریاست محترم انجمن مددکاری اجتماعی ایران برگزار گردید. سخنان حکیمانه دکتر ملکی، بیشتر، حول محور "حیات طیبه" به عنوان ابر آسیب حوزه تعلیم و تربیت می­ چرخید که به زعم ایشان، تاکنون، آن­ طور که بایسته و شایسته است، در ساحت اجرا، مدنظر قرار نگرفته است. پس از دکتر ملکی، نوبت به دکتر موسوی چلک رسید و ایشان هم مبتنی بر تجارب طولانی و ارزنده خود در امور اجرایی، پژوهش­ هایی که انجام داده بودند و آمار و ارقام حاصل شده، و با توجه به بافت و زیست­ بوم جامعه ایرانی،  به ارزیابی دقیق آسیب­ های روانی-اجتماعی-فرهنگی در بستر تحولی پرداختند. پس از آن نیز، اعضای نشست، در فضایی نقادانه و مباحثه ای، سوالات و دغدغه­ های حاضرین در همایش را قرائت کردند.  

 

در پایان نیز دبیر علمی همایش، نکات جمع بندی، اجرایی شدن بسته سیاستی و کاربرد آنها در سازمان­ ها را مطرح کردند. در ادامه نیز دکتر محمد علی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و دکتر موسوی از فراجا، نکاتی ارزشمند را پیرامون اهمیت سلامت معنوی و نتایج این همایش، خاطر ­نشان ساختند.

login