عدم اجرای سند، ابر آسیب حوزه تعلیم و تربیت
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان شناسنامه فرهنگی و تربیتی کشور، به قصد ایجاد تحول همه جانبه و بنیادین در ارکان و ابعاد نظام تعلیم و تربیت کشور تدوین شده است. عدم اجرای آن طی سالهای متمادی، باعث سرگردانی و پا لرزانی آموزش و پرورش شده و نهایتا خروجی های تعلیم و تربیت، ویژگیهای دانش آموزان تراز جمهوری اسلامی ایران را نداشت. خیلی از ضایعات حوزه های اخلاقی و تربیتی و به دنبال آن، آسیبهای فرهنگی- اجتماعی متعدد، محصول چنین آسیب عظیمی است و مسئولیت آن، متوجه مدیرانی است که در طول سالیان، اختیار نظام تعلیم و تربیت کشور را به عهده گرفتهاند ولیکن برای اجرای سند به طور راست قامت و استوار به میدان نیامدند. بدون شک، این ابر آسیب در دانش آموزان، آسیب های خرد چند جانبه اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و غیره را دامن زد و حاصل آن، در رویدادهای گوناگون، از جمله مشکلات پاییز سال 1401 مشاهده گردید. این واقعیت، قابل انکار نیست که دشمن از نقاط ضعف ما رسوخ می کند و با نقاط قوت و هوشیاری ما ناکام می ماند.
حیات طیبه، کانون سند تحول بنیادین است. اصولا قصد نهایی سند، به وجود آوردن شرایطی است که در آن، حیات پاک برای دانش آموزان شکل بگیرد و شهروندان، شایسته این نظام تربیتی شوند. در مولفه های گوناگون سند، حیات طیبه حضور دارد و در صورت تحقق آن، تغییرات اساسی در رفتار متربی بروز و ظهور پیدا میکند. شاکله معنوی که با تربیت اسلامی و تعلیم مبتنی بر حیات طیبه در وجود دانش آموزان شکل میگیرد، عامل بازدارنده او از بسیاری آسیبهای فردی و اجتماعی است. چنانچه این مبنا را بپذیریم که نوعا انسانها به اندازه ظرفیت خود در عرصه های حیات حاضر و ظاهر میشوند، میتوان پذیرفت که با تحقق حیات طیبه، راه نفوذ خیلی از ناپاکیها بسته میشود و خیلی از پاکیها و پاکسازیها در رفتار افراد نمایان میشود. بی تردید، در این بحث، هدف آن نیست که اجرای سند را تنها وسیله و راه مقابله با آسیبها تلقی کنیم و سایر عوامل را نادیده انگاریم. بلکه قصد آن است که گفته بشود اگر نظام تعلیم و تربیت، بر پایه سند تحول سامان یابد، بخش عمده نابسامانیها رخت برمیبندد و از خیلی آسیبها پیشگیری میشود.